Co może zniszczyć firmę, która prężnie działa i współpracuje z innymi firmami? Co jest tak szkodliwe, że jedyne co może wtedy pomóc to zmiana branży? Odpowiedź może się wydać szokująca, ale bardzo realna i prosta.
Odpowiedź to klienci… Tak. Ci sami co kupują produkty i wspierają przez to firmę. Ci sami, których firma chcę po to aby rozpowiadali jak najlepsze rzeczy na jej temat. Niestety istnieje druga strona medalu i już nie jest taka optymistyczna.
Wystarczy oszukać jednego lub krzywo się na niego spojrzeć aby poznać gniew tego, który de facto przyczynił lub miał się przyczynić do rozwoju interesu. W tym artykule poznasz jak zrobić tak aby do tego nie doszło. Jeśli Twój biznes jest już pod atakiem to może poznasz sposób jak temu zaradzić.
Potencjalne zagrożenie – klienci
Wydawałoby się, że tak zwany klient jest tylko małą mróweczką, która nic nie zdziała. To prawda, że jeśli będzie działał w pojedynkę to jedyne co zrobi to nie będzie korzystał z usług firmy i pójdzie gdzieś indziej. Niestety rzadko się to zdarza…
Nie bez powodu został nazwany mrówką… Klient ma własną armię. Może nie taką, która działa na bezpośrednie rozkazy, ale taką która jest podatna na wszelkie informacje nieważne czy prawdziwe.
Dawny konsument postanowi wykorzystać społeczeństwo. Będzie rozprowadzał plotki między znajomymi, a oni kolejnym znajomym i tak dalej i dalej… Nie zawaha się też użyć Internetu, w którym informacje bardzo szybko się rozpowszechniają.
Firma przez takie działania straci m.in.:
– wizerunek
– masę klientów
– przyszłe zyski
– wsparcie innych firm
Bardziej radykalny lub zdesperowany klient może przejść na drogę prawa.
Nawet jeśli nic poważnego się nie stało to można stracić parę cennych rzeczy takich jak:
– czas (bezcenny)
– pieniądze (prawnicy itp.)
– współpracę firm lub sponsorów
A w najgorszym przypadku można przegrać sprawę.
Kolejną rzeczą może być sabotowanie samych działań firmy! Niby przykład wyjęty jakby prosto z filmu prawda? A jednak prawdopodobieństwo jest.
Klient może sabotować firmę przez np.:
1. Kradnięcie towaru firmy, który jest bardzo istotny.
2. Przekupienie pracowników aby wykradali tajne informację lub żeby działali na niekorzyść firmy.
3. Nasyłanie policji lub skarbówki na firmę.
4. Grożenie i nękanie pracowników lub samego szefa też wchodzi w grę.
Dobre stosunki z klientami
Skoro znane już są zagrożenia to warto też poznać zalety bycia w dobrych stosunkach.
Zalety dobrych kontaktów z klientami:
– korzyści wizerunkowe
– korzyści materialne
– rozwój firmy
– więcej klientów
Ogólnie lepiej nie robić sobie wrogów.
Utrzymywanie dobrych kontaktów z klientami
Aby nie doszło do sytuacji, w której klient się obrazi, to wystarczy przestrzegać paru prostych zasad.
Bycie miłym dla klientów jest kluczowe dla utrzymania dobrych stosunków. Ważny jest też profesjonalizm w pracy. Połączenie dobrych manier z profesjonalizmem zapewni bliskie aczkolwiek zdystansowane relacje.
Nie wolno oszukiwać konsumentów, ponieważ stawia to firmę od razu na przegranej pozycji.
Przywracanie dobrych kontaktów z klientami
Jeśli dojdzie do sytuacji, w której klient wymknął się spod kontroli to trzeba go jakoś uspokoić zanim dojdzie do niekorzystnej sytuacji.
Jeśli zna się przeciwnika to trzeba go zaprosić i załagodzić sytuację rozmową lub jakąś ugodą.
Jeśli nie zna się sprawcy trzeba zrobić wszystko aby go powstrzymać i udowodnić społeczności, że oskarżenia skierowane w firmę są fałszywe..
Podsumowanie
Dobry konsument może się zamienić w najgorszego wroga w przeciągu sekund. Ważne jest to, żeby zrobić wszystko aby do tego nie doszło.
Nie każdego klienta da się uspokoić, lecz większość się da poprzez profesjonalne postępowanie i bycie kulturalnym.
Klienci są jedną z podstaw potrzebnych do rozwoju firmy i budowania wizerunku. Najważniejsze jest to aby nie robić sobie żadnych wrogów.