
UX (User Experience) to wszystkie reakcje i odczucia, jakich doświadcza klient używając danego produktu. Jest to także dbanie o to, aby produkt wzbudzał pozytywne odczucia w ludziach, którzy z niego korzystają.
W e-commerce oprócz dostarczania produktu do klienta liczy się także poznanie go i jego opinii. Koniec końców to on korzysta z produktu, a nie my. Badając produkt i sprawdzając go można bardzo często pominąć ważną rzecz. Między innymi to czy spełnia on wymogi klienta.
Tu nie chodzi tylko o produkty. UX pomaga, także w ulepszaniu rzeczy takich, które wcześniej nie spełniały oczekiwań. Takimi rzeczami jest np.: strona, sklep internetowy lub chociażby artykuł na blogu.
Różnica między UI, a UX
UX skupia się bardziej na kontakcie z klientem, analizą, łączeniem informacji czy wyciąganiem wniosków. UX skupia się bardziej na kontakcie z klientem niż pracą z oprogramowaniem i tworzeniem produktu.
UI w przeciwieństwie zajmuje się pracą z oprogramowaniem i tworzeniem produktów. Empatia czy kontakt z klientem nie są ważne. Liczy się doświadczenie z IT, które pomaga ulepszyć ręcznie produkt.
UX w praktyce
UX działa w następujący sposób:
- Poznaję się użytkowników produktu poprzez: badanie ich aktywności na stronie, opinie, ankiety i inne.
- Bada się konkurencje.
- Pracuje się nad optymalnością aplikacji.
- Ciągle się bada wrażenia klientów i weryfikuje różne założenia dotyczące doświadczeń internatów.
- Testuje się nowo stworzone produkty.
- Jeśli produkt nie spełnia wymogów klienta to naprawia się go poprzez UI.
Ogólnie UX skupia się na rozwiązywaniu problemów użytkowników. Produkt taki jak na przykład aplikacja musi być zrozumiała, łatwa w obsłudze i przyjemna dla użytkownika. Trzeba też pamiętać, że porównuje się takowy produkt z konkurencją.
Zalety UX
- UX skupia się na potrzebach klientów.
- Wraz z zadowoleniem klienta rosną także zarobki firmy.
- Produkt jest lepszej jakości.
- Ma się więcej statystyk, które często się przydają do udowodnienia swojej niewinności lub aby pokazać swoją profesjonalność.
- Jeśli klient zobaczy, że jego zdanie nie jest wykluczane, to na pewno będzie lojalniejszy.
- Zapobiega się przyszłym stratą przez nieudany produkt.
Podsumowanie
UX może się odnosić do np.: strony, sklepu, aplikacji, żywności, ubrań. Wszystko można ulepszyć i nie warto uznawać, że produkt jest idealny, bo może to kosztować przyszłość przedsiębiorstwa.
UX analizuje jakość rzeczy i pokazuje klientowi, że nie jest obojętny i się liczy dla firmy. Oczywiście im użytkownik produktu jest szczęśliwszy, tym więcej firma zyska. Mówimy tu o szacunku, pieniądzach, rozpoznawalności i o wiele więcej.
Ogólnie mówiąc UI nie istnieje bez UX.
Link do artykułu o UI: https://starone.pl/e-commerce-czym-jest-ui/