Grupa docelowa to grupa, do której głównie skierowany jest komunikat, reklama lub produkt.
Największy błąd, który można popełnić to trafienie z reklamą produktu do nie tej grupy docelowej. Nie dość, że osoba do której trafiła reklama, nie potrzebuje jej, to jeszcze cała kampania reklamowa stanie się nieskuteczna! Dlatego też tak ważne jest analizowanie i skupianie się na grupie docelowej
Jak stworzyć profil klienta z grupy docelowej?
Żeby odkryć grupę docelową nie ważne czy firma dopiero zaczyna czy jest już zaawansowana, trzeba stworzyć profil idealnego klienta do kupna Twojego produktu. Taki profil skupia się głównie na informacjach demograficznych, psychograficznych i behawioralnych.
A to pytania, które pomogą ci w stworzeniu profilu klienta:
Demografia:
- Jak nazywa się twoja persona?
- Ile ma lat i jakiej jest płci?
- Gdzie mieszka?
- Jakie zajmuje stanowisko?
Motywacje i styl życia:
- Jakie hobby ma Twoja persona?
- Jakie książki / filmy / muzykę lubi?
- Jak możesz określić styl życia persony?
Podejście do Twojej marki i zakupów:
- Co skłania personę do korzystania z Twojej oferty?
- Jak persona korzysta z Twojej marki (częstotliwość, motywacje, zastosowania)?
- Które z funkcji / cech Twojego produktu są najbardziej przydatne?
Zachowania w internecie:
- Ile czasu spędza online?
- Z jakich urządzeń korzysta najczęściej (telefon, tablet, laptop, PC)?
- Z jakich kanałów social media korzysta i w jaki sposób (biernie, aktywnie, umiarkowanie)?
- Jakimi treściami jest najbardziej zainteresowana?
- Gdzie dokładnie w sieci szuka informacji?
Jak odkryć i analizować grupę docelową?
Skoro już wiadomo do kogo chcemy trafić z produktem to teraz można zobaczyć do jakiej grupy docelowej trafiamy aktualnie.
Istnieje parę narzędzi, które pomogą Twojej firmie w analizie, czyli m.in.:
- Google Analytics – dzięki niemu można sprawdzić skąd pochodzi ruch na Twoją stronę, z jakich narzędzi korzystają odwiedzający stronę oraz kim są ci internauci (wiek, miejsce zamieszkania itp.)
- Brand24 – przez to można monitorować media, czyli w skrócie wskazuje miejsca, w których mówią o Twojej marce. Można też dostać informacje odnośnie tego o czym dokładnie mówią i gdzie jest najwięcej rozmów.
Wszystkie zebrane informacje można później wykorzystać w najróżniejszy sposób. Na przykład jeśli najwięcej ludzi rozmawia o Twojej firmie na facebook’u to tam najlepiej rozwijać reklamę lub stronę firmową.
Jak trafić do grupy docelowej?
Żeby trafić do odpowiednich ludzi z produktem to najpierw trzeba zrozumieć ich potrzeby.
Trzeba się zastanowić na jakie potrzeby ma odpowiadać oferta Twojego biznesu i dlaczego klienci chcieliby z niej skorzystać?
Warto się też zastanowić w jaki sposób Twój produkt może rozwiązać problemy jego użytkowników?
Pytania pomocnicze:
– Co zapewnia użytkownikom Twój produkt/usługa?
– Jaki problem rozwiązuje?
– W czym pomaga?
Znając nawyki, potrzeby i motywacje swoich odbiorców możesz odpowiednio dobrać plan działania, który zastosujesz do przyciągnięcia większej ilości konsumentów.
Podsumowanie
Na początku trzeba zdefiniować wymarzonego odbiorcę, potem przeanalizować grupę ludzi, które aktualnie kupuje Twoje produkty i jeszcze samemu poznać potrzeby klientów.
Jeśli przejdzie się przez te etapy to można wprowadzać w życie działania marketingowe, które przyciągnie nowych klientów i zwiększy rozpoznawalność marki.