
Kiedyś pracowników motywowały pieniądze do pracy. Niestety to się zmieniło i prawda jest taka, że teraz potrzeba czegoś więcej do utrzymania pracowników w 100% formie.
Ten artykuł jest skierowany do osób, które nie radzą sobie z zarządzaniem firmą/ludźmi i chcą to poprawić. Przyda się to też tym, którzy już bardzo dobrze zarządzają firmą.
Na czym polega bycie szefem?
Bycie szefem. Takie to proste… Wydawanie poleceń i nic nie robienie poza, tym. No… Nie do końca tak to wygląda.
Do szefa należy wiele ważnych zadań o których pracownicy mogą nie mieć pojęcia, czyli m.in.:
– organizowanie pracy
– ułożenie planu dla każdego pracownika
– kontrolowanie jakości wykonywanej pracy
– prowadzenie spotkań, które wpływają na przyszłość firmy
– rozstrzyganie kłótni
– rozwiązywanie problemów
– analizowanie konkurencji itp.
Obowiązków może być więcej lub mniej, ale niezależnie od branży są bardzo podobne.
Jak być lepszym szefem?
Szef jakby nie patrzeć reprezentuje całą firmę. To właśnie dowódca tworzy wizerunek przedsiębiorstwa.
Aby lepiej przewodzić całą firmą i być lepszym szefem trzeba:
1. Przychodzić do pracy jako pierwszy i wychodzić jako ostatni.
2. Wspierać pracowników przez np.: chwalenie ich pracy lub rozmawianie z nimi.
3. Dawać okazjonalne podwyżki za dobrze wykonaną pracę – dodatkowo ich to zmotywuje do pracy.
4. Znaleźć wspólny język z pracownikami np.: wyjścia integracyjne lub imprezy firmowe. Zacieśni to więzi i zwiększy lojalność. Oczywiście nie zmuszaj ludzi do integrowania się, bo wtedy mogą poczuć niepotrzebną presję.
5. Nie być aroganckim (nie wywyższać się).
6. Starać się rozwiązywać kłótnie pomiędzy współpracownikami – sprzeczki zmniejszają efektywność pracy.
7. Pokaż, że nie jesteś robotem przez przyznawanie się do błędów.
8. Trzymać się ustalonych terminów np.: rozpoczęcie i zakończenie projektu – dzięki temu nie będzie żadnych opóźnień.
9. Organizuj różne wykłady, które rozwijają umiejętności pracowników potrzebne w Twoim zawodzie.
10. Nie faworyzuj ludzi.
11. Nie obiecuj niemożliwych do spełnienia na ten moment rzeczy np.: jakiegoś obiecanego zadania lub podwyżki.
12. Upewniaj się, że pracownik zrozumiał powierzone mu zadanie.
13. Nie przesadzaj z nadmierną kontrolą. Daj trochę luzu. Zbuduje to zaufanie i pracownik nie będzie się stresował.
14. Akceptuj odmienności ludzi. Przez uprzedzenia można stracić wartościowych ludzi.
15. Doprowadzaj zadanie do końca – każde dobrze wykonane zadanie buduje wizerunek.
Zalety bycia lepszym szefem
- Większe zyski.
- Lepsze relacje między pracownikami, a szefem.
- Większa lojalność pracowników.
- Mniejsza szansa na odejście dobrego pracownika.
- Ogólny szacunek we firmie.
- Dobry wizerunek firmy.
- Komfortowa atmosfera w miejscu pracy.
- Większa wydajność pracowników.
- Lepsze samopoczucie u wszystkich.
- Mniej stresu.
Podsumowanie
Złe zarządzanie kończy się najczęściej odejściem pracowników, złą opinią, spadkiem zysków firmy itp.
Dobre zarządzanie przyniesie multum korzyści, a sekrety na zostanie przyzwoitym kierownikiem nie są skomplikowane do wprowadzenia w życie.
Oczywiście nie można udawać kogoś kim się nie jest, ale warto popracować nad samym sobą i poszukać negatywów w swoim działaniu aby potem je poprawić.