Kodeks etyczny to zbiór zasad obowiązujących w danej firmie. Taki kodeks jasno przedstawia relacje między pracownikami, firmą i klientami.
Warto stworzyć taki kodeks przez wzgląd na społeczeństwo i klientów. Przez przestrzeganie kodeksu etycznego buduje się zaufanie społeczne.
Kodeks etyczny – co daje?
Przydaje się przy wymierzaniu kar pracownikom, którzy nie przestrzegają panujących zasad.
Oczywiście pełni też funkcję profilaktyczną. Nie dojdzie do korupcji, kradzieży oraz nadużyć władzy lub zasobów firmy.
Pomaga rozstrzygać sytuacje niejasne (wszystkie zasady i wymogi są w nim zawarte).
Pozwala na usystematyzowanie zasad panujących w danym biznesie.
Poprawia wizerunek firmy.
Poprawia wrażenia klienta.
Daje pewność ludziom z poza firmy, że biznes jest moralny i etyczny.
Kodeks etyczny – jak stworzyć?
Jest to bardzo indywidualna rzecz. Aby stworzyć własny kodeks trzeba najpierw sobie zadać pytanie: „Jakie cele ma ta firma?”, „Do czego dąży?”, „Co chcę osiągnąć ten biznes?” itp.
Warto też się skonsultować z pracownikami. Zapytać ich o opinie i rady. Jak wiadomo, jeśli pracownik będzie zgadzał się z zasadami i je szanował to będzie ich przestrzegał.
Można też spytać opinię publiczną. Przeprowadzić ankiety społeczne z pytaniem np.: „Co byś zmienił w firmie”?, „Co ci przeszkadza?”, „Co ci się podoba w firmie?”.
Po stworzeniu kodeksu wystarczy zapoznać z nim pracowników.
Kodeks etyczny – przykład
Kodeks etyczny
1. Jesteśmy uprzejmi wobec klientów bez względu na poziom obrotów lub zakres współpracy klienta.
2. Jeśli nie możemy wykonać usługi to wyjaśniamy dlaczego.
3. Nie obiecujemy usług niemożliwych do zrealizowania
4. Sprawnie i bez czekania odpisujemy na maile, telefony itp.
5. Każdy może wyrażać swoje opinie.
6. Dbamy o wysoką jakość obsługi klienta.
7. Reagujemy na wszelkie próby korupcji przez zgłoszenie.
8. Jeśli widzimy, że pracownik ma z czymś problemy to pomagamy mu.
To jest parę przykładowych zasad z kodeksu etycznego. Oczywiście Twój może mieć zupełnie inne zasady.
Podsumowanie
Kodeks etyczny znacznie wspomaga funkcjonowanie firmy i poprawia wizerunek w oczach społeczeństwa.
Przed stworzeniem go warto zasięgnąć opinii lub radę u pracowników, klientów oraz losowych ludzi, którzy będą obiektywni.