
Konkurencję trzeba mieć na oku, gdyż w każdej chwili może Cię wyprzedzić i nawet nie będzie wiadomo jak to zrobili.
Przez obserwację można zadziałać później w odpowiedni sposób. Albo skopiować to co zrobiła konkurencja, a może im przeszkodzić w pewnych działaniach. Możliwości jest nieskończenie wiele.
Obserwacja konkurencji – na co patrzeć?
Audyt SEO, czyli analiza pod kątem pozycjonowania stron w wyszukiwarkach, pomoże w sprawdzenia czy konkurencja jest dobrze widoczna w Internecie. Jest to przydatne do znalezienia najwyżej pozycjonowanych konkurentów i określenia ich siły w Internecie.
Kolejną rzeczą na którą warto zwrócić uwagę to grupy docelowe konkurencji. A dokładniej to trzeba sprawdzić, do jakich segmentów rynku firmy kierują swoją ofertę i do jakich odbiorców chcą trafić. W ten prosty sposób można dokładnie określić kto jest konkurencją, a kto nie.
Ważną sprawą jest analiza strony internetowej konkurencji. Przez prostą obserwację można stwierdzić co chcę się dodać do swojej strony, a co nie. Najlepiej zwracać uwagę na:
– nazwę i wiek domeny
– wygląd i funkcjonalność
– działanie i responsywność
– dodatki np: blog
Warto też popatrzeć na działania marketingowe konkurentów czyli w jaki sposób promują siebie i swoje produkty. Z kampanii reklamowych konkurencji można wyciągnąć wiele cennych informacji, czyli np.: jakie są reakcję ludzi. W ten sposób można zobaczyć co działa, a co nie jeśli chodzi o promowanie produktu.
Zobacz w jaki sposób konkurencja zarządza mediami społecznościowymi. Czy wstawiają posty często? Czy zachowują dystans wobec klientów? W jakich mediach można ich zobaczyć? Potem zobacz też opinie internautów, żeby dowiedzieć się jaką renomę ma firma.
Tak jak wyżej wymienione rzeczy mogą się odbywać co jakiś czas to monitorowanie ofert konkurencji powinno odbywać się już na bieżąco. Najlepiej się dowiedzieć co mają w ofercie i co brakuje Twojej firmie. Porównywanie cen pomoże ustalić własne.
Obserwacja konkurencji – zalety
Zalety obserwowania konkurencji to:
– zmaksymalizowanie zysków
– więcej klientów
– rozwój firmy
– przydatne informacje, które pomogą w planowaniu ruchów na przyszłość
– poznanie potencjalnych zagrożeń
– możliwość dostosowania się do rynku
– możliwość pokonania konkurencji
– lepsza polityka cenowa.
Podsumowanie
Obserwując konkurencje zyskujemy wiele przydatnych informacji, które pomogą w rozwoju własnej firmy.
Trzeba pamiętać, że zbieranie informacje to tylko czubek góry lodowej. Trzeba te informacje przeanalizować, a potem wyciągnięte wnioski i plan działania na swoją firmę wprowadzić w życie.