Pierwsze wrażenie, a dlaczego nie drugie albo chociażby trzecie? No właśnie dlatego, że pozytywna ocena Twojej firmy przez klienta utrzymuje się nawet do pół roku!!! I bardzo trudno zmienić zdanie klienta na negatywne.
Oczywiście działa to w dwie strony, czyli negatywne odczucia będą utrzymywać się bardzo długo…
Na szczęście możemy wpłynąć na to czy wrażenie będzie pozytywne albo negatywne!!
Pierwsze wrażenie – co to i jak działa?
Pierwsze wrażenie to opinia na temat czegoś lub kogoś, która kształtuje w przeciągu pierwszych interakcji.
Istnieje takie coś jak efekt Pigmaliona (anielski) przez, który osoba w momencie sukcesów osoby ocenianej szuka przyczyn jej zachowania. Natomiast w przypadku niepowodzeń, przypisuje to czynnikom zewnętrznym.
Drugim efektem jest efekt golema (diabelski). W takiej sytuacji przyczyny cudzych niepowodzeń szukamy w zachowaniu tej osoby. Natomiast jej sukcesy przypisujemy czynnikom zewnętrznym. Jest tu zupełnie na odwrót.
Pierwsze wrażenie – jak zastosować to w praktyce?
W e-commerce można na parę sposobów polepszyć opinię sklepu.
1. Jedne z pierwszych ważnych elementów to kompozycja i wizerunek. Przez pierwsze sekundy na stronie widać banery i logo. Potem dopiero zauważa inne treści na stronie.
Co poprawić? – Ważne aby teksty były odpowiednio zbudowane gramatycznie i miały poprawną ortografię, trzeba też zawrzeć najważniejsze informacje na stronie głównej bez zbędnych dopisków, warto też wyciągnąć informację ze stron (Kontakt, Dostawa, Płatności) i zamieścić je na głównej stronie.
2. Kolejno klienci zwracają uwagę na cenę. Warto jasno określić ceny i nie ukrywać żadnych dodatkowych opłat, bo inaczej kupujący się rozmyśli.
3. Ważny jest też sposób w jaki się zwracamy do odbiorcy. Np.: jeśli naszą grupą docelową jest młodzież to lepiej poskutkuje lżejszy typ pisania i przekazywania informacji.
4. Wracając do banerów i reklam to nie mogą być nieczytelne lub wyskakujące, tym samym natarczywe.
5. Po tym jak klient zakupi produkt to nie koniec przygody tylko dopiero początek. A więc jak internauta dostanie przesyłkę to musi ona sprawiać, że:
– nie może się od niego oderwać
– informację i marka przyciąga jego wzrok i zainteresowanie
– sam produkt interesująco pachnie
– sam smak produktu powinien być zaskakujący i sprawiający przyjemność.
Sam produkt powinien być/mieć:
– profesjonalnie zapakowany, bo to oznacza wyższą jakość
– drobny upominek to psychologicznie sprawi że produkt będzie trudniejszy do zwrócenia.
Ogólna przyjemność z rozpakowywania produktu sprawi że kupujący będzie bardziej skłonny kupić coś jeszcze raz lub zatrzymać produkt.
Podsumowanie
Pierwsze wrażenie ma niesamowicie duże znaczenie. Przekłada się ono potem na całą sprzedaż i wizerunek firmy.
Trzeba pamiętać, że pierwsze wrażenie jak sama nazwa wskazuje, można zrobić tylko raz, więc lepiej dobrze się przygotować.