Sprzedaż usług przez internet w Polsce może pomóc w zapoczątkowaniu biznesu. Jeśli firma się rozwinie i uzyska się z tych sprzedaży zyski, to… Co wtedy? Odpowiedź jest prostsza niż się wydaje. Wystarczy poszerzyć obszar w którym się sprzedaje!
Sprzedaż za granicą ciągle rośnie i coraz więcej ludzi kupuje z zagranicznych sklepów internetowych. Wystarczy wykorzystać dzisiejsze możliwości i wziąć byka za rogi.
Który kraj wybrać?
Pierwszy krok to zdecydowanie, który kraj będzie tym pierwszym. To jest ważna decyzja, dlatego trzeba zwrócić uwagę na:
– prawa i przepisy w danym kraju – niższy VAT może być dobrym powodem aby w nim zacząć
– popularność e-commerce – ludzie z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii lub Niemiec najwięcej kupują przez internet
– ilość Polaków w kraju – im więcej Polaków tym większa szansa na szybki rozrost
– konkurencja – warto sprawdzić w których krajach jest najmniej firm sprzedających te same usługi/produkty
– możliwości logistyczne – im szybciej i taniej przyjdzie przesyłka do danego kraju tym lepiej
– reklama – trzeba sprawdzić w jaki sposób dany kraj promuje produkty.
Jak zacząć sprzedaż za granicą?
Jeśli mamy środki aby wejść na rynek zagraniczny z własnym sklepem internetowym to trzeba najpierw zastanowić się nad paroma rzeczami m.in.:
– Dostosowaniem strony internetowej np: przetłumaczenie sklepu na język kraju w którym planuje się sprzedawać.
– Wyborem from płatności oraz przewoźników np: najlepiej zacząć od wprowadzenia płatności za pośrednictwem PayPal’a oraz karty kredytowej, trzeba też znaleźć najlepszą firmę do dostarczania przesyłek.
– Kulturalni i profesjonalni pracownicy np: zatrudnieni powinni znać język z kraju w którym chcę się sprzedawać, powinni też mieć odpowiednie informacje na temat obsługi klientów i sprzedawanym produkcie.
– Będąc przedsiębiorcom sprzedającym w innym kraju trzeba szanować jego prawo konsumenckie. W krajach Unii obowiązują te same prawa w zakresie obowiązków informacyjnych i prawa do odstąpienia od umowy.
Jest jeszcze druga opcja, gdy nie ma się wystarczającego budżetu. Wystarczy sprzedawać na międzynarodowych marketplace’ach np.: Amazon, eBay, Etsy itp.
UWAGA – trzeba pamiętać, że jeśli sprzedaż będzie występować poza granicami UE to potrzebne są dokumenty celne.
Czego pragną zagraniczni klienci?
Sprzedaż za granicą nie zagwarantuje sukcesu. Dopiero poznanie potrzeb klientów pomoże odnieść sukces w tym przedsięwzięciu.
Główne powody, dlaczego klienci kupują za granicą to:
– niższe ceny
– możliwość posiadania produktów niedostępnych w ich kraju
– możliwość nabycia nieznanych wcześniej produktów
Oczywiście trzeba też wiedzieć jakie udogodnienia zapewnić w e-sklepie potencjalnemu konsumentowi aby ten nie kupił od kogoś innego.
Zagraniczni konsumenci kupują produkty częściej jeżeli sklep ma:
Zalety
– poszerzy możliwości współprac z innymi firmami
– zwiększy ilość klientów
– polepszy to ogólny wizerunek
– unowocześni sklep internetowy firmy
Podsumowanie
Sprzedaż za granicą jest dla wszystkich, którzy chcą się rozwijać. E-commerce za granicą ma duży potencjał, który się wykorzysta w pełni jeśli podejdzie się do tego z zaangażowaniem.