Lead to jest osoba co do której możemy domniemywać, że może chcę skorzystać z naszej oferty. Trzeba jednak wiedzieć jak zdobyć leady nie tylko poprawnie, ale i skutecznie. Oczywiście jeśli chcę się zwiększyć sprzedaż i popularność firmy.
Zdobywanie leadów
Leady można zdobyć na przykład przez:
- rozmowy telefoniczne (telemarketing).
- wysyłanie zautomatyzowanych e-maili.
- tworzenie treści lub filmików o usługach oferowanych przez firmę.
- stworzenie dobrej strony internetowej, która zachęci do pozostawienia kontaktu.
- Kampanie marketingowe realizowane w mediach społecznościowych.
- Robienie konkursów w których można wygrać ciekawe nagrody.
Sortowanie leadów
Po pozyskaniu leadów przez dział marketingu lub zewnętrzną firmę powinny ostatecznie trafić do firmowego działu sprzedaży. Zanim jednak do tego dojdzie to leady trzeba przeanalizować przez odpowiednie oprogramowanie. Po tym dział sprzedaży zajmuje się dystrybucją leadów, czyli przekazuje ich konkretnym pracownikom.
Aby sprzedać produkt odpowiedniemu konsumentowi trzeba zastosować:
- Lead scoring – to jest proces klasyfikujący leady, określając na przykład stopień zainteresowania klienta-produktem oraz oceniając czy jest gotowy do dokonania zakupu. Jest to dokonywane na podstawie uzyskanych informacji np.: wiek, status majątkowy czy aktywność na stronach internetowych.
- Lead managment – tutaj chodzi o wprowadzenie takich działań marketingowych aby przekonać klienta do skorzystania z usług firmy.
Rodzaje leadów
Pierwszym rodzajem jest lead marketingowy, czyli etap w którym osoba nie jest ostatecznie gotowa do zakupu produktu, ale jest mocno zainteresowana. Można to rozpoznać po tym, że pyta o konkretne informacje odnośnie usługi.
Następnie można wyróżnić lead gorący (sprzedażowy) nazywany, także ,,krótkim’’. Dlaczego krótkim czy gorącym? A no dlatego, że tutaj potencjalny klient jest bardzo entuzjastycznie nastawiony do zakupu, lecz jeśli nie zareaguje się szybko to ten zapał zgaśnie i nici ze sprzedaży.
Kolejnym rodzajem jest lead ciepły (marketingowy), który może się kojarzyć z leadem gorącym, lecz bardzo się od niego różni. Między innymi oznacza on, że klient wyraża zainteresowanie produktem, ale nie chcę lub nie ma możliwości natychmiastowego zakupu. W takiej sytuacji bardzo ważne jest utrzymywanie kontaktu i podtrzymywanie zainteresowania produktem.
Schodząc temperaturą niżej mamy lead zimny (kontakt do klienta). To są interakcje z klientami, którzy nie są zainteresowani usługami, ale mogą być w przyszłości, dlatego warto utrzymywać z nimi kontakt.
I na koniec jest lead nurturing, który głównie polega na rozmowie z klientem. Ogólnie to przekazywaniu informacji o produkcie, odpowiadanie na pytania, przekonywanie do zakupu. Trzeba zainteresować potencjalnych klientów ofertą firmy aby w końcu skłonić ich do zakupu. W tym leadzie sprawdzają się oferty specjalne lub rabaty.
Podsumowanie
Najpierw trzeba znaleźć potencjalnego klient, potem utrzymywać z nim kontakt, prezentując przy tym atrakcyjne usługi firmy tak aby skłonić konsumenta do kupna produktu. Zdobywanie leadów jest bardzo ważne dla biznesu. Każdy lead wpływa na wydźwięk firmy.